awan

pada bulan julai yang lepas, dengan sengajanya saya ambik flight malam dari qatar untuk pulang ke kuala lumpur.

kononnya senang kira..perjalanan selama 7 jam 30 minit tu separuh darinya bolehlah diisi dengan ketiduran saja…nanti taklah bosan sangat nak melalui perjalanan yang mengkematukan bontot tu..ehekss..

masih ingat lagi tak tentang entry last boarding ? haa…disebabkan dah fobia untuk melalui adegan-adegan tu, maka seawal 3 jam sebelum flight saya dah terpacak kat kaunter check-in.

kali ni juga untuk flight balik ke malaysia pada jumaat 18hb, saya tetap memilih perjalanan malam. same reason. senang nanti tido jer manjang…hehe. tepat jam 8.10 malam kapal terbang pun meninggalkan bumi qatar..bersama tertinggalnya abe matt kita..alahaiii…sedih la pulak..

perjalanan pulang kali ni saya melalui pengalaman yang sangat berbeza. dek kerana perasaan keterujaan yang terlalu melampau untuk berjumpa keluarga dan sahabat-sahabat rinduku semakin dalam..cewahh..macam tajuk lagu pulak….saya tak boleh tido dibuatnya.

puas cuba lelapkan mata..tapi tak gak boleh tido. jadi inilah diari ringkas yang tersemat diminda saya disepanjang berada di dalam flight qatar airways 620, seat 35k. ketinggian dari paras bumi 42,000 kaki. kelajuan 500mph. jauh perjalanan 3,766 batu.

dari qatar ke kuala lumpur :

8.10 – 8.30 malam  – pandang ke tingkap..tengok suasana malam di doha

8.30 malam – pramugari bagi snack kacang, jus buah dan gula-gula

8.30 – 9.10 malam – termenung..dok layan perasaan..hehehe…

9.10 malam – pramugari bagi jus buah dan biskut cokelat

9.10 – 10.10 malam – termenung part 2…@ berangan…ehehehe…

10.10 malam – dinner. saya pilih menu ikan, salad thailand, coklat tiramisu, jus oren, air putih dan air teh

10.30 – 11.45 malam – tengok movie. pilih movie green lantern

11.45 – 12.30 malam – pandang ke tingkap. dah sampai india. wahh…cantiknya view malam. dapat melihat kerdipan lampu kat bumi ni. macam kilauan berlian bagi cahaya putih, dan bagai sinaran emas bagi cahaya kuning. memang cantiklah! hampir 2 jam barulah melepasi india.

12.30 – 2.00 pagi – cuba lagi untuk melelapkan mata. tapi tak gak berjaya. dok pejam celik pejam celik jer. masa ni penumpang lain dah lama tido. pelbagai pesen tido ada ha…hehehe..nasib baik tak ambik gambar!

2.00 pagi – pramugari bagi sandwich dan air panas. saya pilih sandwich ayam dan air teh..(rasa nak tanya dia ~milo takde ke? apa kelas laa…hehe..)

*2.00 pagi waktu qatar, waktu di malaysia ialah 7.00 pagi. waktu ini kami mula menghampiri indonesia. saya semakin tak sabar nak melihat perubahan suasana dari gelap ke terang. bayangkan saya akan melalui kawasan perbezaan zon masa. keluar dari zon gelap ke zon terang!!…subhanallah..

semakin lama semakin timbul garisan cahaya berwarna putih di depan. saya terus melekat kat tingkap. tak nak terlepas peluang ini. perlahan-lahan cahaya itu makin jelas..mula dapat melihat awan terang di depan sana, sedang di belakang saya keadaannya gelap. dan….apabila berada di tengah-tengah perubahan 2 alam ini…terasa amat kerdilnya diri dengan Pencipta dunia ini.

betapa Dia tetap memberikan rahmat dan nikmat kehidupan kepada setiap hambanya..biarpun kita sering lalai dengan arahanNya. kapal terbang terus menuju ke arah awan yang terang itu..dan meninggalkan waktu malam di belakang kami.

7.30 pagi – pilot buat pengumuman, katanya anggaran lagi sejam sampailah malaysia.

7.30 – 8.30 pagi – leka melihat awan gemawan yang putih bersih..lembut dan gebu… terkadang ada yang bentuknya seperti buih-buih di cawan capucino, ada juga yang nampak macam kekabu yang mak selalu buat bantal dulu. eh!..nampak pulak yang macam bentuk kapas kat hospital tu..hehe..macam-macam bentuklah awan ni kan….ke..saya yang terlebih berimaginasi? hahaha….

tiba-tiba…saya melihat sekelompok awan…lain macam benar bentuknya. hmmm…seperti ku penah lihat awan itu….tapi di mana ye? owhhhh…..itulah dia!!  awan malaysia. dah sampai sepang daaaaa….kihkihkih…

 

ddmk: syukur selamat sampai di bumi bertuah..:)

Tinggalkan Jawapan

