separuh jiwaku terisi

sejak dari qatar nak pulang ke kampung, kelopak mata sebelah kanan ni asyik bergerak-gerak jer. hmm..orang tua-tua cakap maknanya kita nak jumpa orang jauh atau pun melihat sesuatu yang menggembirakan.

alhamdulillah…sejak seminggu yang lepas selain dapat berjumpa keluarga dan saudara mara yang dirindui, saya telah ketemu dengan 3 orang pertama sahabat iaitu Saad, Eda dan Zue. tapi disebabkan saya tergesa-gesa nak mengejar masa..tak puas rasanya berjumpa mereka. sorry yer…insyaallah lain kali kita jumpa lagi.

sepanjang tempoh berada di kampung, saya telah mengaturkan satu perjumpaan dengan sahabat-sahabat yang lain. cadangnya pada 27hb (ahad) pukul 8.30 malam di kedai burger milik Mariam, sahabat kami juga. waktu ni kelopak mata kanan makin kerap bergerak. rasanya mungkin sebab itulah kot..nak jumpa orang jauh!…hehehe….

dan bila sampai masanya….woWW….tak disangka-sangka pertemuan yang pada mulanya saya anggap hanya pertemuan biasa (sekadar makan-makan dan minum-minum dan sembang-sembang) telah bertukar menjadi satu pertemuan yang tak akan saya lupakan!

mana tidaknya malam tu ada game bola sepak Malaysia vs Bahrain. apalagi gamatlah kedai yam dengan hiruk pikuk suara kumpulan kami..walaupun ada pengunjung lain di kedai yam tapi kamilah yang paling kecoh di situ..ehehee..

si Sally dengan komen pedasnya..Sue pulak menambahkan lagi kekecohan. Kery tekun melihat dengan sabar sementara Rashid sekali sekala meluahkan tak puas hatinya. Basri, Redzwan dan Sukri hanya diam tapi tetap memberikan tumpuan.

bila pemain jersi nombor 12 Malaysia merembat kencang bola dari luar petak penalti terus ke gawang Bahrain…hah! golllllllllllllll….bersoraklah kami…gegak gempita…..hahahahahaha…..Yam yang dari tadi sibuk menggoreng daging burger berhenti sekejap untuk melihat aksi ulangan sepakan gol….kami bukan takat menjerit kegembiraan tapi siap bertepuk tangan..dan saya entah macam mana boleh tepuk meja!…fuhhhhh..semangat beb..

walaupun pasukan malaysia kalah 3-2 kepada bahrain. tapi itu tidak sedikit pun mencacatkan mood malam kami….hehehe.

malam yang happening tu diserikan lagi dengan kemurahan hati Basri yang sanggup memborong buah durian!! banyak betul dibawaknya raja buah tu sampai 2 orang diperlukan untuk mengangkat sebakul penuh dengan durian. Kery pulak bawak semangkuk besar buah kundang manis. seronoknya melihat aksi Sally….( makan durian tak guna tangan..boleh bayangkan? )

Minah yang paling lewat tiba tak buang masa. terus mengadap makan kundang. Rashid dan Basri ditugaskan secara sukarela membelah durian-durian tu. kami yang lain bertugas untuk makan…hehee.. setelah puas makan buah, kami makan burger dan nasik lemak pulak.

hmmm…sedappppp! tambah selera lagi bila kita dikelilingi dengan sahabat-sahabat yang telah kita kenal sejak dari usia 6 tahun dan 7 tahun.

pertalian yang telah terjalin hampir 30 tahun yang lalu benar-benar menambahkan aura ikatan persahabatan kami. walaupun ada diantara kami telah terpisah selama 16 tahun dan 23 tahun, namun dek kerana terlalu banyak memori sewaktu kecik-kecik itulah yang menyatukan kami semula.

sepantas bersua-muka saja kami dah mesra. mulalah membuka kenangan-kenangan lampau semasa sekolah rendah dulu. jika mark si pengasas facebook mudah ditemui ingin saja saya berjumpa dengannya  dan berkata ” terima kasih!! kerana otak geliga anda mencipta facebook saya dapat mencari sahabat-sahabat saya.” 

puas sungguh hati. melihat karenah dan keriuhan sahabat. terubat rindu. malam tu sebelum tidur saya mengimbas setiap usik mengusik dan deraian tawa ria mereka… lalu saya tersentak. rupanya separuh keriangan pulang ke tanahair adalah kerana berjumpa keluarga dan separuh lagi adalah kerana mereka…sahabat saya.

ddmk: mata kanan masih bergerak…hmmm..nak jumpa sape lagi agak nya ni!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s