apa itu cinta?

the great love story never end…..segugus cinta yang suci takkan mudah goyah pabila ditiup angin. cinta sejati akan terus mekar didalam hati buat selama-lamanya.

walau di mana kaki berpijak, walau ke hujung dunia telah ku jejak, namun selagi diri ini bernyawa..selagi itulah dirimu kekal ada dalam diriku. larilah…pergilah….hilanglah dari pandangan mataku. tapi mampukah kau melupakan aku?

wahai kekasih yang pernah bertahkta di jiwa, di manakah dirimu? adakah kau jua mengingatiku seperti mana aku mengingatimu? tersentuhkah jiwamu pabila terdengar irama lagu kita dahulu? tidak terusikkah hatimu pabila terdengar suaraku? sering saja terimbas kembali perpisahan yang tak dirancang, namun sedetik itu juga hati memujuk bahawa segalanya ini takdir tuhan. 

ia benar….cinta tak semestinya bersatu. namun mengapa begitu sukarnya melupakan cinta yang satu itu. pastinya dirimu kini sedang melalui hari-hari yang bahagia dalam hidupmu. tapi aku?  

bila ku menoleh ke sisi hidupku yang lalu. terasa naifnya membuat keputusan sewaktu diberi pilihan. aku masih mentah menilai cinta. yang ku tahu cinta itu harus diungkap dengan kata-kata. perlu ditunjukkan dengan gayanya. mesti disirami dengan kasih dan sayang. cinta mesti dikongsi, cinta  harus nampak dimata…cinta mesti dizahirkan!

mengapa perlu menipu hati membiarkan curiga menguasai diri..mengapa perlu menyimpan kasih tapi membisu mengunci kata…sedangkan kita saling menyayangi.

dalam meniti kedewasaan hari demi hari..barulah ku sedar akan sebuah erti cinta yang sebenar. sebuah kisah cinta rahsia yang terpendam rapi. tersimpul sepi. terkunci mati. nilai cinta yang tak pernah ku fikirkan ada sebelum ini,  kini menjadi sebuah kisah pilu yang akan ku sematkan dalam diari hati.

cinta yang agung lahir dari hati yang tulus kasihnya. yang sanggup berkorban demi untuk kelangsungan melihat cinta itu terus wujud walau di taman yang berbeza. biarlah kasih terhenti disitu… kerana telah ku hargai setiap detiknya. biarlah rindu itu berlalu…kerana ku tahu itu akhirnya.

hmmm…setiap manusia akan merasai cinta. tapi masing-masing punyai pengalaman cinta yang berbeza. cinta yang bagaimanakah yang terus hidup subur dalam hati walaupun sebenarnya ia telah lama berlalu?

apakah ada cinta yang mampu bertahan disudut pemikiran walau yang tinggal hanyalah sisa-sisa kelopak rindu? mengapa cinta tidak boleh dibuang saja jauh-jauh? hapuskan cinta, padamkan cinta, kikiskan cinta dari hati. bencilah pada cinta!!

ada yang cintanya hanya separuh jalan, tidak sampai ke penghujungnya. ada yang cintanya berjaya ke singgahsana namun dibadai jua. ada yang cintanya kekal bahagia bersama selamanya. dan ada juga yang temui cinta kedua..cinta baharu yang mampu mengubat luka berdarah yang teramat pedih perit sakitnya yang ditinggalkan oleh cinta pertama.

dimanakah kisah cinta anda? adakah sesekali masih menjentik pintu kenangan? akurlah..walau apapun kisah cinta yang telah kita lalui ianya telah terjadi tanpa dapat diundur lagi. ianya sesuatu yang wajar disimpan dengan ingatan yang berhikmah. agar kisah itu tidaklah pula akan menjadi onar dalam kehidupan yang sedang kita lalui kini.

terpulanglah kepada kita bagaimana caranya untuk menyimpan rahsia cinta hati. jika mampu untuk mengusungnya…teruskanlah. jika tidak mampu…lepaskanlah. kerana hakikatnya sayangilah Allah swt,  kerana Dia lebih layak untuk dicintai sepanjang hayat kita. Dia sentiasa menyayangi kita…tanpa cintaNya siapalah kita di dunia ini.

Dia mahu kita berjuang untuk setiap kemuskilan. Dia mahu kita terus kuat untuk menempuh segala yang telah direncanakan. sedangkan kita hanyalah hambaNya yang lemah yang diberikan nikmat untuk merasa cinta sesama makhluk. kita telah diberikan restu untuk merasai cinta…biarpun ianya sebuah cinta yang hampa.

 

ddmk: hidup ini sangat singkat untuk ditangisi…arrgghhh mengapa pula tersentuh hati malam ni!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s