semakin berdikari

selama satu dekad dalam kesibukan encik abang menjalankan tugas dan dedikasi terhadap minatnya itu telah membuatkan segala urusan rumahtangga di bahu saya. seawal 6.30 pagi kakinya sudah melangkah keluar dan selewat 2.00 pagi barulah dia kembali.

terkadang pernah juga sekali-sekala dia harus keluar pukul 4.30 pagi dan pulangnya pula pukul 6.00 petang. hmmm….asal balik rumah saja, dia akan makan, mandi, solat dan tidur.

paling menyedihkan hati bila bebanan tugasannya dibawa balik dan harus pula disiapkan malam itu juga. bukan tak pernah saya menghulur tenaga untuk menolongnya….nak tolong taipkan report-report tu semuanya….sebab saya mempunyai skill untuk menaip pantas. tapi dia menolak.

ada juga saatnya saya temankan dia sehingga saya terlelap di sofa dan dia akan kejutkan…apalagi kena marah pulak sebab tak nak tidur dalam bilik…(hmmm tak pasal-pasal jer..kita kesian kat dia!)

walaupun umum tahu saya masih belum dikurniakan cahayamata tapi boleh tahan juga menggalas tanggungjawab menjaga keharmonian hidup berdua ni. bukan setakat menyediakan makan, minum, kemas rumah, memasak, bayar bil, beli barang dapur dan ke tesco untuk beli stok barang-barang.

tapi jika sesuatu kesulitan berlaku saya harus pandai menyelesaikannya sendiri. tidak mahu membebankan encik abang yang memang dah terlalu sibuk siang dan malam. biarlah dia dengan rencananya dan biarlah saya berkorban.

namun…tidaklah pula nak disesali…malah itulah yang saya banggakan! sangat bersyukur dengan perjalanan kehidupan yang Allah swt telah tentukan ini, membuatkan saya rasa ingin terus berbakti. terkini, encik abang telah berhijrah ke luar negara. walaupun saya telah ke sana dan hanya berada di sini untuk beberapa bulan…tapi rindu pula pada tanggungjawap lama tu.

mana taknya? buat masa ni saya hidup ‘bujang’. apa sangatlah nak buat pun…tak payah masak, tak payah kemas rumah dan dah tak sibuk macam dulu. sekarang ni dok rumah goyang kaki jer…yang penting tiap-tiap bulan encik abang kirim fulossss….hahaha…

24hb januari yang lepas. hmmm…kali ni berkorban perasaan pulak. tiada suami di sisi, tiada sahabat menemani, sekadar duduk sorang-sorang di secret recipe…sambil menghirup segelas air kopi sejuk dan sepotong kek sebagai tanda…..hari ini adalah harinya…hari yang ke 36 tahun.

 

 

ddmk: happy birthday to me…:)

Tinggalkan Jawapan

