2015

bersua kembali kita di tahun yang berbeza pada angkanya, berubah sebutan nahunya namun tidaklah pula mengubah diri kita sendiri, melainkan perubahan itu ke arah yang lebih baik daripada tahun lepas.

pastinya tahun ini sangat mencabar bagi pembaca yang mempunyai rancangan hebat. begitu juga bagi yang sibuk merancang hari bahagia, bagi pelajar yang berhadapan dengan peperiksaan penting dan bagi yang bekerjaya jadualnya sudah padat dengan kepelbagaian perancangan sepanjang tahun.

walau apapun impian anda, saya doakan semoga semuanya akan terlaksana dan berjalan dengan lancar. semoga Allah permudahkan setiap urusan dan memberkati setiap langkah yang baik.

berusahalah ke arah kebaikan yang lebih memberi makna kepada hidup kita yang semakin menyusut waktunya ini dan berazamlah untuk menyantuni insan-insan tersayang. kerana tanpa mereka diri kita akan terasa kosong dan sunyi.

janganlah hanya bercita-cita untuk mencari kesenangan hidup di dunia sahaja, mengejar kemewahan yang tiada sempadannya…tetapi imbangilah ia dengan dengan melunaskan tanggungjawab anda kepada diri, kepada keluarga, kepada agama, kepada negara.

dengan tragedi yang menimpa tanahair sepanjang tahun lepas, dari awal tahun hinggalah ke penghujung tahun sudah memberi signal bahawa kita tidak lagi berada dalam zon selesa.

kehilangan nyawa dalam skala yang besar, tsunami bencana alam yang memusnahkan harta benda sekelip mata, suhu dunia yang mula berubah dari kebiasaannya dan keadaan ekonomi dunia yang tidak mampan seharusnya menjadi turning point untuk kita meletakkan diri dalam keadaan berwaspada.

buatlah tindakan yang bijak untuk memastikan diri dan keluarga dalam keadaan yang selamat, kedudukan kewangan yang stabil dijaga dengan berhemah tanpa boros dan mempunyai pelan kecemasan jika berlaku sesuatu diluar jangkaan.

kelangsungan hidup perlu diteruskan. perjuangan untuk tahun tahun mendatang sentiasa memberikan cabaran yang berbagai bentuk dan rupa tetapi…

ingatlah…setiap hela nafas adalah milik pencipta dunia ini, kepada Dia kita pohonkan.

ddmk: setahun ku rasa sebulan..

Advertisements

beg emergency

pernah dengar beg emergency? kalau tak kerana jiran sebelah rumah yang bagitau, saya pun tak kan pernah terfikir tentang pentingnya keperluan beg emergency.

kisah ini berlaku hampir 5 tahun yang lalu. suatu petang sekitar pukul 5.30, saya baru balik dari keja. sampai kat rumah, di perkarangan lot parking penuh dengan jiran-jiran yang gelisah…

asap hitam dah berkepul-kepul naik ke udara. bomba sedang berusaha memadamkan kebakaran. alamakkkkk…..rumah terbakar!

mujurlah tak merebak dan api berjaya dipadamkan. kejadian berlaku di tingkat 13. sedangkan rumah saya di tingkat 3.

kebakaran disyaki berpunca dari litar pintas. dan yang paling kasihan..hanya anak-anak tuan rumah seramai 3 orang  yang berada di dalam rumah, mak dan ayah mereka belum pulang dari keja.

jiran memberitahu sebenarnya penduduk di taman depan rumah kami yang perasan asap hitam keluar dari tingkap dapur. dan dengan pantas terus menghubungi bomba. walhal budak-budak tu masih leka di ruang tamu bermain video game!!

dalam keriuhan orang ramai, saya terpandang jiran sebelah rumah. kak jie sekeluarga kelihatan tenang dan tersenyum apabila saya menghampirinya.

menurut cerita kak jie, dia tersentak terdengar siren bomba yang kuat masuk ke kediaman kami. tak lama kemudian loceng kecemasan di lif pulak yang berbunyi.

pihak bomba mengarahkan semua penghuni rumah keluar dengan segera dan berkumpul di bawah. kena ikut tangga! tak boleh guna lif. ditakuti tong gas dalam rumah yang terbakar tu akan meletup!

jiran yang panik akur arahan bomba. lantas macam-macam pesen baju santai dapat kita tengok. mereka semua sehelai sepinggang dan hanya mampu mencapai beg duit dan handphone sebab nak cepat keluar dari rumah.

tetapi tidak bagi kak jie. saya lihat kak jie dan suaminya mengusung 2 buah beg. jenis backpack. sedangkan anak-anaknya seramai 4 orang hanya duduk berehat.

saya yang agak pelik melihat beg tu bertanya, “kak jie nak pegi mana?”. lalu jawapnya, “tak ke mana-mana pun, ini beg emergency kami”.

 

~ inilah yang nak dikongsikan. BEG EMERGENCY wajib semua orang ada!

 

apa itu beg emergency?

~ beg emergency menyimpan semua dokumen penting, barang berharga, ubat dan pakaian. jika berlaku kecemasan seperti kebakaran, banjir kilat atau tanah runtuh, kita tak akan kehilangan ic, pasport atau barang kemas…selagi kita sempat mengambil beg tersebut.

 

apa yang perlu diisi?

1. sediakan 1 beg. khas untuk dokumen penting.

> contohnya seperti surat beranak semua ahli keluarga, salinan ic, pasport, sijil akademik, buku bank, asb, tabung haji dan apa saja dokumen yang dirasakan penting.

> barang berharga seperti barang kemas, sedikit duit poket dan ubat (jika sentiasa memerlukan pengambilan ubat berjadual).

 

2. sediakan 1 lagi beg. khas untuk pakaian dan lain-lain.

> masukkan sepasang baju bagi setiap ahli keluarga.

> pastikan ada ruang kosong untuk diisi kemudian seperti handphone, handbag, laptop, kamera atau apa saja barang berharga yang sempat dicapai sebelum keluar rumah.

~ maklumkan kepada semua ahli keluarga tentang beg tersebut. jika berlaku kecemasan, hanya capai beg tu dan selamatkan diri. itu yang penting.

bagusnya idea…saya pun ikut cara kak jie. sahabat semua, luangkanlah sedikit masa untuk mengemaskini dokumen dan barang kesayangan kita ye…buatlah beg emergency ni. kerana kita tak tahu bila bencana akan menimpa.

 

ddmk: sediakan payung sebelum hujan.

oh bulan….

kawan yang baik ibarat sebatang pokok yang rendang, kita boleh tumpang berteduh di bawahnya dari terik matahari dan juga hujan. malah jika pokok itu mempunyai buah, kita boleh turut merasai enaknya buah yang telah masak ranum.

namun kenalah berhati-hati juga, takut pokok yang kita tumpang berteduh itu mungkin dahannya serkah….buahnya busuk dan ada yang beracun….haaaa….masa inilah baru kita tahu bahawa dalam banyak-banyak pokok yang kita jumpa tu, tidak semestinya yang nampak cantik rimbun, buahnya banyak dan pokoknya yang rendang itu boleh di jadikan tempat menumpang teduh atau tempat berehat seketika melepaskan lelah.

sahabat yang baik ibarat bulan penuh dimalam hari. walaupun jauh tinggi di langit namun kehadirannya selalu dinanti-nanti..melihatnya saja sudah terubat gundah gulana, mententeramkan hati yang lara. bulan tidak perlu berbicara, hanya terletak elok di atas sana. kita hanya mampu merenung bulan… siapalah yang tak inginkan bulan.. sehingga sering saja bulan dikaitkan dengan lagu dan kisah cinta.

bagi saya seorang sahabat yang baik tidak perlu diukur dengan luarannya. biarlah dia dengan caranya, biarlah dia dengan gayanya. apa yang utama adalah keperibadiannya dan keikhlasannya berkawan dengan kita. biarlah dia menerima kita seadanya….kurus atau montel, sempurna atau cacat, bijak atau lembam, kaya atau miskin.

dia seharusnya jujur memegang amanah, segala rahsia hanya kekal dalam dirinya. rasailah… bila bersamanya kita selesa…berjauhan dengannya terasa hiba…berjumpa dengannya kita gembira.. boleh cerita apa saja…berkongsi kisah suka dan duka…waima kisah nak pilih tudung raya atau kisah musim durian nak tiba…hehehe…

sahabat sejati bukan memberi pada saat orang meminta, dia mempunyai mata pandang yang mampu menembus relung kebisuan sahabatnya. dia melihat sesuatu dengan mata hati lantas menilai apa yang terbaik untuk kita. biar pada waktu santai atau waktu getir sahabat beginilah yang akan bersama kita.

bak kata pepatah dicubit peha kanan, peha kiri terasa juga. terkadang belum pun sempat mulut membuka kata tapi bagi sahabat sejati,  melihat wajah kita pun dia sudah tahu ada yang tak kena…mendengar suara kita di telefon saja sudah tahu sihat sakitnya.

inilah sahabat yang baik, bersyukurlah jika kita telah mempunyai sahabat sejati…yang mengambil berat tanpa mengharapkan sebarang balasan…tanpa ada maksud tersimpan.

kata-kata Imam Al-Ghazali :

Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya.

kata-kata Saiyina Ali r.a :

temanmu yang sebenarnya ialah orang yang ada bersamamu dan orang yang menyusahkan dirinya supaya dia bermanfaat kepadamu.

 

ddmk: oh bintang mana bulan?